Fyzioterapie pacientů s DMD/BMD – Konference Duchenne Ukraine 2020

Fyzioterapeutky Tanya Moss a Tani Shnayderman pracují ve Schneiderově dětském zdravotním centru v Izraeli a poskytují  fyzioterapii pro všechny věkové skupiny pacientů:
4-7 let – V tomto věku se doporučují cviky na rovnováhu, protahování a cviky pro zachování rozsahu pohybu. I přesto, že v tomto věku nejsou problémy s rozsahem pohybu tak patrné, je nutné začít se cvičením co nejdříve, aby si děti navyknuly na tento režim. Při cvičení se za žádných okolností nesmí používat závaží, nýbrž pouze vlastní váha a jakékoliv cvičení nesmí vyústit v únavu, jelikož únava by přispívala ke ztrátě svalové hmoty. Toto pravidlo platí i pro ostatní fáze života. Při pohybových aktivitách by dítě mělo být ideálně součástí kolektivu.
8-12 let – Cílem je maximálně zachovat současné pohybové schopnosti tak, aby se oddálila nutnost používat invalidní vozík. Jakmile dítě jen sedí, rozsah pohybu kotníku se začne rychle zmenšovat, takže se stále klade důraz na zachování rozsahu pohybu.
Pro čerstvě nechodící pacienty je ideální ihned začít s používáním stojanu a to po dobu alespoň 20 až 30 minut denně. Kromě toho se doporučuje také chůze s dopomocí a snahou je každodenně ujít opakovaně pár metrů. Obojí je vhodné pro zachování hustoty kostí a dechových funkcí. Tito pacienti mohou stále provádět aktivní cviky pro horní končetiny. Nechodící pacienti navíc v této fázi přidávají dechová cvičení. K tomu se používají pomocná zařízení jako například tří-průtokový spirometr.
Mezi další pomůcky patří protahovací dlahy pro udržení rozsahu pohybu, které se většinou nasazují před spaním. Pokud dítě nemůže s dlahami spát, je třeba si dlahy osvojit nejprve nošením přes den a to alespoň po 2 hodiny. Tyto dlahy nejsou určeny pro chůzi a je důležité je nosit každodenně.
Vodní terapie je dalším nástrojem pro zlepšení kondice tím, že minimalizuje gravitaci a umožňuje nechodícím stát, pohybovat se nebo se potápět a trénovat plíce.
Při návštěvě Schneiderova multidisciplinárního nervosvalového centra proběhne rozhovor s dítětem, v rámci kterého se zjišťuje jaké aktivity dítě zvládá a zda je schopno se zapojit do kolektivu. Kromě rozhovoru se provádí šestiminutový test chůze, běh na 10 metrů, zjišťuje se, za jak dlouho se dítě zvedne ze země, výstup a sestup ze schodů. Pro získání přesného obrázku o fyzickém stavu dítěte se používá škála NSAA. U nechodících pacientů se provádí výkonnostní test horních končetin. Snahou centra je naplánovat a provést všechny testy během jednoho dne tak, aby zátěž pro dítě byla minimální. Dítě se během jednoho dne setká s neurologem, pneumologem, fyzioterapeuty, se zdravotními sestrami, s výživovým specialistou a se sociálními pracovníky atd… – to vše během jednoho dne.
 

Otázky:

Jak se rodiče a děti v Izraeli učí provádět pohybové cviky? Existují nějaké kurzy?
Ne, to se děje, když přijdou do našeho centra. Ukazujeme jim jak cvičit. Co dělat a co nedělat. Většinou sem chodí každý týden na terapie.
Poskytují školy v Izraeli fyzioterapii?
Ano, existuje tu organizace, která to zajišťuje pro školy. Ve speciálních školách či centrech je fyzioterapie dostupná v závislosti na nemoci.
Jak často se provádí vodní terapie a fyzioterapie?
Jednou týdně obojí. Pro některé děti je mnohem přínosnější vodní terapie, takže na fyzioterapii tak často nechodí. Některé děti docházejí dvakrát týdně na vodní terapii.
Je vhodné, aby nechodící dítě používalo vertikalizační stojan, když má zdeformovaná chodidla?
Ano, pokud má kotník dítěte dostatečně zachovalý rozsah pohybu. Pokud je kotník v úhlu -5° až -10°, můžete stojan použít, ale je třeba pod chodidla vložit odpovídající klínek. Mimo rozsah kotníku je také třeba disponovat dobrým rozsahem pohybu kolen a  boků. Pokud již držení těla dítěte pouze kopíruje pozici v sedě, je to velice obtížné. K tomu, abyste mohli stojan používat pro zlepšení stavu kostí a plic, je proto důležité protahování.
Ve škole pracuji se studentem, kterému je 13 let. Je po zlomenině a nyní nechodí. Můžete doporučit cviky?
Často se stává, že v tomto věku tito pacienti po zlomenině již nebudou chodit. Platí stále to samé, tedy pokud je to možné tak: protahování, stání a dechové cviky.
Používáte při fyzioterapii také virtuální realitu?
Virtuální realitu byste mohli použit při stání ve stojanu nebo sezení na něčem, za účelem zlepšení rovnováhy a posílení trupu. V našem centru to nepoužíváme, ale pokud je to zábavné, tak to podporujeme.
Jak dlouho může dítě po zlomenině stát ve stojanu?
Nejprve k tomu musí získat svolení od ortopeda. Potom je dobré začít se stáním po dobu 5-10 minut s minimálním zatížením a postupně se dostat až na 20-30 min. Pokud se po několika minutách objeví bolest, je třeba dát si pauzu.
Používáte v rámci léčby dětí s DMD také jízdu na koních?
My to nepoužíváme, ale v Izraeli jsou děti, které jezdí na koních. Je to dobré pro rovnováhu a posílení držení trupu.
Rehabilitace je hrazena ze strany rodičů nebo ze strany státu?
Rehabilitaci většinou hradí stát. V Izraeli má každé dítě na základě nemoci v rámci pojištění nárok na fyzioterapii či vodní terapii.



Sdílet: